Actualidad Noticias "L´homologació de les Escola de Vela és una garantia per als nostres alumnes", Nicolás Ripoll, President del Comité de Formació

"L´homologació de les Escola de Vela és una garantia per als nostres alumnes", Nicolás Ripoll, President del Comité de Formació

Entrevistes

09 nov. 2022
"És la primera edició dins del Congrés Llaüt de Sostenibilitat, però la Xarxa d'Escoles porta 20 anys treballant en el creixement de les Escoles Homologades"
FVCV

1. Per què és tan important albergar un esdeveniment d'aquest calibre apostant de nou per la sostenibilitat nàutica esportiva?

La Federació de Vela de la Comunitat Valenciana porta 20 anys organitzant aquesta trobada anual de les Escoles que formen la Xarxa d'Escoles al llarg de tota la costa de la Comunitat.

És una trobada anual en el qual, a pesar que es realitzen reunions virtuals al llarg de l'any, es posen en comú idees, inquietuds i es busquen solucions. És una trobada entre apassionats del món de l'ensenyament dels esports nàutics.

Any a any es busca organitzar ponències interessants per als membres de la Xarxa d'Escoles, i enguany s'ha centrat en la sostenibilitat, tema que està molt actual i que ha estat dins del Congrés Llaüt de Sostenibilitat, en el qual la Federació ha sigut col·laborador.

2. Com s'intenta conscienciar de la importància de les accions humanes i les seues possibles conseqüències?

El nostre esport és sostenible per si sol. Usem energia natural, el vent. És veritat que els materials amb els quals estan construïdes les embarcacions no són biodegradables, per això és tan important conscienciar als nostres alumnes de la importància del reciclatge.

El nostre mitjà de treball és la mar i hem de cuidar-lo. Des de les escoles portem molts anys recollint residus des de les embarcacions i no sols quan s'organitzen esdeveniments de recollida, en el nostre dia a dia l'alumnes estan acostumats a recollir tot tipus de fem que es troben mentre naveguen.

3. Quin balanç pot extraure's de l'esdeveniment? Quines són les conclusions a les quals s'arriba després del transcurs d'aquest?

Cada any fem una taula redona al final del Congrés en el qual es parla de dades de la temporada que tanquem i en la qual es tanquen grups de treball per a treballar i millorar la nostra xarxa.

Enguany una de les iniciatives és la revisió i actualització del Pla de Formació de la Xarxa. També actualitzar el nostre Velapass (passaport de coneixements adquirits en els cursos de les Escoles) amb les noves modalitats tan de moda com el Foil.

Una de les principals conclusions és que hem de treballar federació i tècnics conjuntament per a tancar les bases de la professionalització dels tècnics en formació amb la creació d'un altre grup de treball que se centre justament en aquest tema.

4. Com va nàixer aquesta iniciativa?

El Congrés anual de la Xarxa d'Escoles de la Federació de la Comunitat Valenciana va nàixer fa 20 anys juntament amb la creació de la Xarxa d'Escoles Homologades.

L'homologació de les Escola de Vela és una garantia per als nostres alumnes que es compleixen uns cànons d'ensenyament i sobretot de seguretat i legalitat.

Amb la creació de la Xarxa era necessari realitzar una reunió anual en la qual es posaren sobre la taula les inquietuds del seu membres i eines per a créixer en qualitat d'ensenyament. D'aquesta iniciativa han sorgit una infinitat d'iniciatives que fan que la nostra Xarxa d'Escoles siga un espill on mirar-se per a altres comunitats.

No és gens fàcil que més de 50 Escoles Homologades al llarg dels 470 km de costa es reunisquen i es posen a treballar en projectes comuns. No hem d'oblidar que cada escola té les seues característiques i necessitats depenent de si estan situades en ports esportius, en un club nàutic o a la platja.

La Xarxa d'Escoles ha demostrat ser solidària amb totes les escoles i intenta donar suport als problemes de cada escola segons la seua ideosincrasia.

5. Quins eren els objectius principals pels quals s'apostava en un esdeveniment com aquest? S'han aconseguit?

L'objectiu d'enguany era continuar treballant en la conscienciació de la sostenibilitat a les nostres escoles.

Entre altres ponències, la que va tractar sobre l'Escola de Vela Blava creiem que molt productiva. El projecte d'Escola de Vela Blava va nàixer al costat de ADEAC, l'associació que s'encarrega de la Bandera Blava que tots coneixem en platges i ports. La nostra Xarxa d'Escoles està sent el banc de proves per a la certificació com a Escola de Vela Blava i en aquest segon any hem passat de 19 a 34 Escoles Blaves.

Que els directors de les Escoles de la Xarxa estiguen preocupats i interessats en aquesta mena de projectes que treballen el reciclatge i la sostenibilitat i sobretot la seua conscienciació ja és un èxit.

6. Una trobada que va reunir experts del sector nacionals i internacionals i que busca la sostenibilitat i acord entre empreses nàutiques i turístiques quins han sigut les seues principals vies d'actuació?

S'han tractat temes de tota mena referents a la sostenibilitat en empreses nàutiques. Per a la nostra Xarxa l'actuació amb més rellevància és la certificació com a Escola de Vela Blava, en la qual queden reflectides les accions que cadascuna fa per a la sostenibilitat i la conscienciació sobre aquest tema.

7. Què suposa el reconeixement d'aconseguir la distinció dels gallardetes blaus?

És un reconeixement que, en certa manera, ens equipararà en un futur als ports que tenen la Bandera Blava. Aquest tipus d'accions ja es duen a terme a les escoles des de fa temps, però poder certificar-ho és un valor afegit a la qualitat de les nostres escoles.

8. Finalment, després d'aquesta primera edició s'esperen noves edicions per a la pròxima temporada en la qual reunir aquests valors pels quals tant s'aposta en l'àmbit nàutic?

És la primera edició dins del Congrés Llaüt de Sostenibilitat, però la Xarxa d'Escoles porta 20 anys treballant en el creixement de les Escoles Homologades.

Físicament ens ajuntem una vegada a l'any, però des de la Xarxa s'organitzen reunions virtuals periòdicament on es treballen temes puntuals segons les necessitats de la Xarxa.